سامانه سی آر ام یا سامانه مدیریت ارتباط با مشتری (به انگلیسی: CRM – Customer Relationship Management)، سامانهایست جهت تبدیل کلیه فعالیتهای حوزهی سی آر آم (اعم از شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارایه خدمات بهتر به مشتریان) به صورت دیجیتال. مدیران شرکتها و مجموعهها دریافتهاند که یکی از بزرگترین نقاط قوت و یا شکست هر مجموعه مخاطبین(مشتریان)هر مجموعهاند. رضایت و یا عدم رضایت مخاطبین، قطع ارتباط با آنها، ارایه اطلاعات متفاوت و مدیریت نشده، و … عواملی هستند که باعث حذف مشتریان و یا نارضایتی شدید آنها میشود. در این میان سامانههای سی آر ام CRM جهت حل این مشکل مدیران پدید آمدهاند. به جرات میتوان گفت که سی آر ام بدون بستر دیجتیال مفهوم کاربردی پیدا نمیکند.
استفاده از اینترنت و گجت ها و همچنین گستردگی روزافزون آنها و رشد مجموعهها که به کارگیری تکنولوژی را در اداره آنها ناگزیر کردهاست، بستر مناسبی را جهت استفاده از سی آر ام در هر مجموعهای پدید آوردهاست.
به صورت اجمالی اگر بخواهیم نگاهی گذرا بر سی آر ام داشته باشیم میتوان اینگونه جمعبندی کرد:
از طریق سی آر ام(CRM)، شما میتوانید ابزارهای مناسبی جهت مدیریت توسعه بازار در اختیار داشته باشید، شناسایی مخاطبین جدید، ایجاد ارتباط با آنها، مستندنگاری ارتباطات، دنبال کردن اهداف بازار، تبدیل سرنخهای بازاریابی به مشتری، مدیریت فرآیند اجرای پروژه و یا ارایه خدمات به مشتریان، مدیریت فاکتورها و پرداختهای مشتریان، حفظ تعامل مستمر با مشتریان، دسترسی به گزارشهای لحظهای پیرامون هر یک از موارد فوق را میتوان شالودهی یک سی آر ام عنوان کرد. ابزارهای جانبی بسیاری را در کنار یک سی آر ام، جهت تکمیل امکانات سامانه و مدیریت بهتر کسب و کار در اختیار خواهید داشت.